x
x

Osvrt na knjigu „Tuberkuloza i likovnost“

Tatjana Šimunić, dr. med., specijalist fizikalne medicine i rehabilitacije

13.02.2013.

U organizaciji Hrvatskoga pulmološkog društva i Hrvatskog društva za povijest medicine održano je 29. siječnja 2013. godine u prostorijama Hrvatskoga liječničkog zbora u Zagrebu predstavljanje knjige „Tuberkuloza i likovnost" koju je napisao i u vlastitoj nakladi tiskao Boris Vrga, dr. med.

Liječnik, specijalist pulmolog, pjesnik, a vokacijom još i likovni kritičar Boris Vrga uspio je, kako navodi u svojoj recenziji akademik dr. sc. Tonko Maroević, povezati u ovoj knjizi svoja raznorodna znanja i iskustva te se odužiti i struci i ljubavima. Akademik Maroević također naglašava da “ djelo Borisa Vrge ima dvostruku znanstvenu utemeljenost jer je svaki od razmatranih slikara „obrađen“ biografski i analitički-interpretativno, a posebno je ispitana povijest bolesti (na temelju pouzdanih dokumenata i svjedočanstava). Kako je riječ o nizu iznimno važnih slikara (u rasponima od Miroslava Kraljevića, Slave Raškaj, Milana Steinera, Jurja Plančića, Ignjata Joba, pa do Ivana Šebalja i Ljube Ivančića), preko autora vrlo apartnih opusa (primjerice, Antuna Mezdjića, Gašpara Bolkovića Pika, Kornelija Tomljenovića i Hrvoja Šercara) pa do vrlo rano prekinutih kreativnih perspektiva (Ivana Ettorea, Gabra Rajčevića, Tomislava Kolombara), imamo čitavu malu antologiju umjetnika što obilježiše umjetnost XX. stoljeća u Hrvatskoj. Vrlo zanimljiva i pertinentna studija Borisa Vrge otvara nove uvide u niz likovnih opusa, pisana je razložno i dokumentirano te je ozbiljan prilog strukama i znanosti.“

Sam autor u uvodnim napomenama knjige iznosi da je malo koja bolest imala toliki utjecaj na hrvatsku likovnost kao tuberkuloza napadajući i zdravlje i život samih umjetnika, a potom i svojim nesumnjivim djelovanjem na karakter njihovih umjetničkih djela. U knjizi tako analizira život četrnaestero prethodno navedenih slikara od kojih većina ima nezaobilazno mjesto u povijesti modernog i suvremenoga hrvatskog slikarstva. Iako se medicinski gledano tijekom desetljeća drastično smanjila učestalost obolijevanja i pomora od ove bolesti, i dalje od nje obolijeva više od devet i umire oko dva milijuna ljudi na godinu dajući nam na znanje da i dalje napada te se njezin utjecaj ni danas ne smije ignorirati. Upravo na njezinu prisutnost u sadašnjosti i budućnosti, kao i na značenje ove knjige za kolege liječnike osvrće se u svojoj recenziji mr. sc. Ivica Vučak, dr. med. koji kaže: „U vrijeme kada Svjetska zdravstvena organizacija daje, izrijekom, upravo samom pacijentu središnju ulogu u borbi protiv tuberkuloze, hrvatska medicina dobiva ovom knjigom model koji može pripomoći u njenom što uspješnijem suzbijanju. Njezina posvećenost fizičkim i emocionalnim premisama i potrebama tuberkuloznog bolesnika, predstavlja onu kariku koja nam je nedostajala u dosadašnjoj borbi. U tome i jest najveća, usko medicinski gledano, vrijednost ove knjige. Ovo će štivo koristiti liječnicima, studentima medicine, socijalnim radnicima, odgajateljima jer će tuberkuloza biti s nama i u 2050. godini u kojoj će u mirovinu otići generacija koja sada završava studij medicine.“

VEZANI SADRŽAJ > <