x
x

Za križobolju je dobro kombinirati vježbe i igre virtualne stvarnosti

  11.10.2023.

U studiji je istražen učinak virtualnih igara na kroničnu križobolju Za smanjenje kronične boli u donjem dijelu leđa dostupne su različite strategije liječenja, a virtualna stvarnost novi je pristup u rehabilitaciji bolova u leđima.

Za križobolju je dobro kombinirati vježbe i igre virtualne stvarnosti

Radi se o kvazi-eksperimentalnoj studiji provedenoj između 40 pacijenata s kroničnom križoboljom. Pacijenti su regrutirani s Odjela za fizioterapiju, Državne bolnica Lahore u Pakistanu i podijeljeni su u 4 skupine. Skupina A dobila je igru Reflex Ridge; skupina B dobila je igru Body Ball; skupina C kombinirala je 2 igre bez vježbi za jačanje leđa; a skupina D kombinirala je 2 igre s vježbama za jačanje leđa. Sudionici su primili 8 tretmana i to 3 tretmana tjedno. Ishodi su bili mjerenje intenziteta boli, invaliditeta donjeg dijela leđa i opsega pokreta u lumbalnom dijelu prije i poslije testiranja. Ponovljeno mjerenje ANOVA korišteno je za među- i unutargrupnu usporedbu, sa značajnošću od p ≤ 0,05.

Istraživanje je obuhvatilo 40 bolesnika s križoboljom; 12 (40%) su bile žene i 28 (60%) muškarci, prosječne dobi od 37,85 (SD 12,15) godina. Srednje ocjene boli prije i poslije testiranja bile su 7,60 (SD 1,84) i 4,20 (SD 1,62) u skupini A, 6,60 (SD 1,776) i 5,90 (SD 1,73) u skupini B, 6,90 (SD 1,73) i 5,40 (SD 1,07) u skupini C, odnosno 7,10 (SD 1,53) i 3,60 (SD 0,97) u skupini D. Srednje razlike u rezultatu boli u skupini D (kombinacija igara Reflex Ridge i Body Ball s vježbama jačanja leđa) u usporedbi sa skupinama A, B i C bile su –,60 (P=,76), –2,30 (P<,001 ), odnosno –1,80 (P=.03). Što se tiče opsega pokreta, srednje razlike u lumbalnoj fleksiji prema naprijed grupe D u usporedbi sa skupinama A, B i C bile su 3,80 (P=.21), 4,80 (P=.07) i 7,40 (P<.001). Slično tome, srednje razlike u desnoj bočnoj lumbalnoj fleksiji skupine D u usporedbi sa skupinama A, B i C bile su 2,80 (P=0,04), 5,20 (P<0,001) odnosno 4,80 (P<0,001). Srednje razlike u lijevoj lateralnoj lumbalnoj fleksiji skupine D u usporedbi sa skupinama A, B i C bile su 2,80 (P<0,001), 4,80 (P=0,02) i 2,20 (P<0,001) i pokazale značajne učinke prije i poslije tretmana.

Igre virtualne stvarnosti imale su statistički značajne učinke na smanjenje boli, invaliditeta u donjem dijelu leđa i opsega pokreta u svim skupinama, međutim kombinacija igara Reflex Ridge i Body Ball s vježbama jačanja leđa imala je najbolji učinak.