|
JELIS studija uključila je više od 18,000 pacijenata. Svi su oni primali niske doze statina, od kojih je više od 90% primalo pravastatin (10 mg) i simvastatin (5 mg). Pacijenti su randomizirani te ih je 9326 primalo kapsule sa 1800 mg/dan visokopročišćene EPA, dok je njih 9319 pacijenata bilo u kontrolnoj skupini. Svi su pacijenti na početku studije imali razine LDL kolesterola oko 183 mg/dL. Inače, u Japanu su ove visokodozne EPA kapsule dostupne od 1990. god. za liječenje lipidnih abnormalnosti i bolesti perifernih arterija, a te su doze značajno niže od onih koje su dostupne bez recepta u Sjevernoj Americi. Srednje vrijeme praćenja je bilo 4.6 godina, a pokazalo se da je dodatak EPA-e niskim dozama statina rezultirao statistički značajnim 10%-tnim smanjenjem rizika od koronarnih incidenata koji su definirani kao nagla srčana smrt, fatalni ili nefatalni infarkt miokarda, nestabilna angina ili potreba za revaskularizacijom. Vodeći autor studije, dr. Mitsuhiro Yokoyama sa Kobe University Graduate School of Medicine vjeruje da ovaj pozitivan učinak dodatka EPA-e, dugolančane n-3 polinezasičene masne kiseline, statinima, vjerojatno nije posljedica sniženja razina kolesterola, budući da je u obje skupine zabilježeno sniženje razina LDL kolesterola od 26%. Učinak EPA-e vjerojatno se može objasniti brojnim biološkim učincima koji dovode do smanjenja tromboze, upale i aritmija kao i smanjenju razina triglicerida. Sveukupno, ova studija pokazuje da je EPA u dnevnoj dozi od 1800 mg vrlo obećavajući način prevencije velikih koronarnih incidenata. U editorijalu se naglašava važnost ribljeg ulja i drugih promjena prehrambenih navika u poboljšanju kardiovaskularnog zdravlja te prednost intervencija koje uključuju promjenu životnih navika zbog niske cijene, niskog rizika i široke dostupnosti. Ana Balažin, dr.med.
|